Med kamera på tur

 

Jeg får ofte spørsmål om hvilket kamera jeg drar med meg på tur. Vi har fire kamera til forskjellige formål, og som regel blir to av dem med ut i det fri.

Når vi drar på tur er det hovedsaklig stillbilder jeg tar, men også video. For meg er det viktigste derfor et godt kamera med de funksjonene jeg ser som nødvendige. Her gjennomgår jeg de viktigste kravene jeg stiller til et kamera, avklarer noen begreper og kommer med noen anbefalinger for deg som leter etter det perfekte turkameraet.

Et innledende valg

Jeg kan ikke fortelle deg hva du bør dra med deg på tur. Men jeg kan bevisstgjøre deg på hvilke krav du bør stille til et kamera. Når du skal ha med deg kamera på tur står du overfor et valg med to alternativer. Hva du velger avgjør hvorvidt du bør lese resten eller ei.

1. Hvis du ikke er glad i å etterbehandle bilder når du kommer hjem, og du mener bildekvaliteten du får rett ut av et hvilket som helst kompaktkamera er grei, er det ingen grunn til å kjøpe et fancy speilrefleks- eller hybridkamera. Da kan du med fordel skaffe deg et kompaktkamera du føler deg komfortabel med å bruke. Og du trenger heller ikke lese resten av artikkelen.

2. Hvis du derimot har lyst til å utforske mulighetene fotografering med et litt mer avansert kamera gir, bør du som et minimum velge et kamera som lar deg ta bilder som RAW og som har manuelle innstillinger. Ofte kommer du langt med et hybridkamera, nå kommer også mange av disse med utskriftbar optikk. Men skal du perfeksjonere bildene dine til fingerspissene er det sjelden noen vei utenom et speilreflekskamera. Faller du i denne kategorien kan du med fordel lese resten av artikkelen.

Hvordan etterbehandle bilder

Bilder knipser jeg alltid som RAW, noe du kan lese mer om under. Når jeg kommer hjem kopierer jeg bildene over på datamaskinen. Herfra leser jeg dem inn i Adobe Photoshop Lightroom, som automagisk konverterer til formatet DNG og kopierer dem til hjemmeserveren. Bildene etterbehandler jeg i Lightroom. Backup av bildene skjer automagisk til Amazon S3.

Jeg har skrevet en utfyllende artikkel om selve etterbehandlingen.

Hva gjør jeg med bildene?

Straks bildene er etterbehandlet, eksporteres de fra Lightroom som JPEG til en mappe på hjemmeserveren. Herfra kan alle enheter nå de, slik at de blir tilgjengelige både på TV-en, datamaskinene, mobiltelefonene og iPad-en.

I tillegg eksporteres noen av bildene til Flickr, slik at du som leser kan ta del i de gode opplevelsene våre.

Noen begreper

Dette er mitt forsøk på en enkel tilnærming til de mest brukte begrepene du kommer borti når du fotograferer. Min definisjon er min egen og er ikke nødvendigvis 100 prosent korrekt, men jeg håper å skape grunnleggende forståelse, slik at du selv kan lese mer om temaet.

Oppløsning

Oppløsning er enkelt forklart høyden ganger bredden på et bilde, målt i piksler. For eksempel vil et bilde på 3648 x 2736 = 9 980 928 være 10 megapiksler.

Det er en misforstått sannhet at flere megapiksler gir bedre bildekvalitet, da det er en lang rekke andre faktorer som spiller inn på sluttresultatet. Eksempelvis skal vi se hvordan mitt Canon EOS 30D med 8,2 megapiksler tar bedre bilder enn mitt Panasonic Lumix DMC-FT1 med 12 megapiksler.

ISO

Den største utfordringen med fotografering er tilgang på nok lys. Spesielt om kvelden og natten er det vanskelig eller umulig å ta bilder uten lys eller blits. ISO-systemet gir deg muligheten til å ta bilder i omgivelser med mindre lys, men det går på bekostning av bildekvaliteten. Lav ISO-verdi gir lite støy i bildene, høy ISO-verdi mer støy.

ISO, eller filmhastighet, er et begrep for å måle lyshastigheten til kameraets bildebrikke. ISO-verdien bør holdes så lav som mulig til enhver tid, for å unngå støy i bildene, selv om nyere kameraer stadig dytter disse grensene oppover og reduserer problemet med støy.

Bildestøy og artefakter

Støy kjenner vi fra mange andre steder. For eksempel slik støy er i TV- eller radiosignaler, finner vi tilsvarende støy i bilder. Som oftest oppstår støy når man fotograferer med høye ISO-verdier eller når man etterbehandler bilder med uheldig resultat.

Artefakter er en slags støy som oppstår unaturlig i kameraet. For eksempel vil høy komprimeringsgrad på JPEG-bilder resultere i artefakter og dårligere bildekvalitet.

Erfaringen med de kameraene vi har, er at speilreflekskameraet er det som genererer minst støy i bildene, når det fotograferes under sammenliknbare forhold med like innstillinger.

RAW og JPEG

De fleste kjenner bildeformatet JPEG. Det er et såkalt tapsbasert format, det vil si at formatet gjør bilder mindre i størrelse (altså megabyte) ved å fjerne «unødvendig» informasjon fra bildet. Når du fotograferer bilder i JPEG-formatet er det kameraet, og ikke du, som bestemmer hva som er unødvendig. Kameraet fjerner informasjon som du ikke kan hente tilbake når du etterbehandler bildet. I praksis er det derfor svært vanskelig å etterbehandle bilder lagret som JPEG.

I motsetning til JPEG er RAW et tapsfritt format. Det vil si at kameraet lagrer bildet nøyaktig slik det ble fotografert. På denne måten beholder man langt mer informasjon i bildet, noe som er helt uvurderlig når man etterbehandler bilder.

Mange kamera gir deg muligheten til å lagre bildene både som JPEG og RAW når du fotograferer. Inntil du er komfortabel med å etterbehandle bilder, kan du med fordel benytte deg av denne muligheten.

HD-video

HD-video er video beregnet for nyere TV-er med høyere oppløsning, gjerne kalt HDTV. Resultatet er høy kvalitet når du viser dine hjemmelagde videoer når familien samles etter ferien.

Optikk

Optikk er fellesbetegnelsen på objektiver og linser som lar seg bytte ut på et kamera. På mitt speilreflekskamera kan jeg for eksempel påmontere et objektiv, en musling (teleconverter) og et filter.

Bruk av utskiftbar, individuell optikk gir deg langt større fleksibilitet når du skal fotografere, for eksempel for vidvinkel, makro, tele og portrett, eller under forskjellige lysforhold.

Speilrefleks

Speilrefleks er en mekanisme i fotografiapparatet. Når du titter inn i søkeren, så titter du ut igjennom objektivet via flere forskjellige speil. Fordelen er et nøyaktig utsnitt av bildet slik det vil bli. I tillegg får du full kontroll over dybdeskarphet.

Crop-faktor

Digitale kamera har i dag en bildebrikke der det tidligere satt film. Når du fotograferer med et kamera med en crop-faktor på 1, betyr det (enkelt forklart) at hele brikken utnyttes. Det er gjerne kamera i det øvre konsumersegmentet som har en crop-faktor på 1. Mitt Canon EOS 30D har en crop-faktor på 1.6, mens Panasonic Lumix DMC-LX3 har 1.63.

Manuelle innstillinger

Alle kamera kan håndtere innstillingene automagisk for deg, mens langt færre lar deg ta full kontroll over disse innstillingene selv. Som et minimum mener jeg man selv bør kunne kontrollere følgende:

  • Blenderåpning: Størrelsen på åpningen hvor lys slipper igjennom og eksponerer bildebrikken for lyset. Hvor mye lys slipper inn, og hvor stor dybdefokus du får
  • Lukkertid: Hvor lenge blenderåpningen skal stå åpen
  • ISO: Lysfølsomhet
  • Hvitbalanse (mer korrekt kalt fargebalanse): Hvor varmt eller kaldt bildet blir
  • Fokuspunkt: Hvor i bildet kameraet skal fokusere
  • Lysmåling: Hvor i bildet kameraet skal måle lysmengden

Mine kamera

Jeg har følgende kamera:

  • Canon EOS 30D
  • Panasonic Lumix DMC-LX3
  • Panasonic Lumix DMC-FT1
  • iPhone 4

Canon EOS 30D

Canon EOS 30D er et rendyrket speilreflekskamera, med alle sine fordeler og ulemper. Ulempen er høy vekt og stort volum. Fordelen er bildekvalitet og muligheter for finjustering av resultatet gjennom valg av optikk, manuelle innstillinger og RAW.

Til tross for at det har rundet 5 år er det allikevel et fantastisk kamera som langt på vei oppfyller alle mine behov. Det eneste jeg savner i dette er bedre kvalitet på bilder når de tas med høy ISO-verdi, noe Canon har forbedret kraftig i de nyere modellene. I tillegg savner jeg video.

Når vekt og volum ikke er et tema, blir som regel dette kameraet valgt.

Panasonic Lumix DMC-LX3

Panasonic Lumix DMC-LX3 er en slags hybrid mellom kompakt- og speilreflekskamera. Det har ikke speilrefleksmekanisme eller utskiftbar optikk, men det tar bilder i RAW og har samme manuelle innstillinger som et speilreflekskamera. Dessuten tar det HD-video som 720p.

Når vekt og volum er et tema, for eksempel på lengre turer, blir dette kameraet valgt. Men også på kortere turer tar vi det med oss, nettopp på grunn av de manuelle innstillingene og RAW.

Panasonic Lumix DMC-FT1

Panasonic Lumix DMC-FT1 er et rent kompaktkamera uten verken støtte for RAW eller manuelle innstillinger. Men det er vanntett og tåler noe støt. I kombinasjon med HD-video i 720p og et greit JPEG-resultat rett ut av kameraet, blir derfor dette kameraet gjerne med på badeferier for snorkling eller turer i ekstremt våte omgivelser.

iPhone 4

iPhone 4 er en mobiltelefon. Men i telefonen sitter også to (!) kamera, hvorav det ene er et kamera på 5 megapiksler med autofokus og som tar HD-video i 720p. I tillegg benyttes også telefonens innebygde GPS for å geotagge bilder. En annen fordel er den uendelig lange rekken med apps for å redigere bilder og video direkte i telefonen, slik at du kan knipse, redigere og dele helt uten å bruke en datamaskin. Kvaliteten er absolutt på høyde med et kompaktkamera.

Jeg har gjerne med meg telefonen på tur uansett, da kan jeg like gjerne sende hilsener til venner og familie direkte fra turen.

 

Publisert 10.10.11

Liker du det vi skriver? Hold deg oppdatert ved å følge oss på disse nettstedene eller få nye artikler på e-post.

Følg oss på Facebook Følg oss på Twitter Se våre bilder på Flickr Se våre filmer på Vimeo

Flere artikler

 

Enda flere artikler? Besøk arkivet.

Kategorier

Søk

Følg oss på nett

Følg oss på Facebook Følg oss på Twitter Se våre bilder på Flickr Se våre filmer på Vimeo

 

© 2018 Anne Siri og Martin Koksrud Bekkelund